2016-listan: Ett sällsamt år

july 2016
 
 
Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
 
Ja. Jag förlorade min krogoskuld, hade ett distansförhållande och begravde en kompis.
 
 
när det är fest
 
 
Vart reste du?
 
Finland, Irland, Polen och flera vändor till Stockholm.
 
 
Stockholm i juli
 
 
En mobilanteckning:
 
 
ord
 
 
Är det något du saknade år 2016 som du vill ha år 2017:
 
Ett ordentligt jobb typ?? Saknar lite extra klirr i kassan inför sommaren och allt jag vill göra efter studenten. Vill också få ordning på mina rutiner kring sömn, träning och plugg. Allt blir ju så himla mycket enklare när sånt rullar på.
 
 
july 2016
 
 
Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
 
15 maj när Max dog. 16 maj när vi fick beskedet. 14 juni när begravningen ägde rum. 15 november när han hade varit borta i ett halvår.
 
 
june 2016
 
 
En gång du grät:
 
När jag satt själv i teatersalen en måndagsmorgon och min teaterlärare kom in och sa att Max hade dött. Och varje dag sen dess.
 
 
midsummer -16
 
 
Vad var din största framgång 2016?
 
Att jag har växt så mycket tack vare alla människor jag har omkring mig. Och att jag lyckats hålla skolan uppe någorlunda trots allt.
 
 
Untitled
 
 
Bästa köpet?
 
Mitt nya objektiv (Canon EF 50mm f/1.4)!!!! Nu skulle jag bara behöva en ny kamera för att slippa alla mina knasterbilder. Drömmen hade ju varit en Canon EOS 5D Mark III, men då gäller det att spara spara spara.
 
 
stockholm september -16
 
 
Bästa läsupplevelse?
 
Jag läste Sandra Beijers debutroman "Det handlar om dig", och jag tyckte så mycket om den. Jag öppnade boken en kväll och skulle bara läsa några kapitel och helt plötsligt var klockan 06 på morgonen och jag hade läst ut den.
 
 
books
 
 
Bästa tv-serie?
 
Parks and Recreation!!! Stäcktittade och älskade varje sekund av den!!
 
 
parks and rec
 
 
Bästa film?
 
Jag fastnar verkligen sällan för film, men jag _älskar_ Wes Andersons filmer över allt annat. Jag kan inte få nog av hans symetriska stil, färgkombinationerna, musiken och att allt i hans filmer, varje steg som tas, verkar vara koreograferat in i minsta detalj. 2016 såg jag "Moonrise Kingdom", "The Royal Tenenbaums" och "Life Aquatic" för första gången och wow. Så jävla mycket på hjärta dem.
 
moonrise kingdom
 
 
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2016?
 
Det här är mina mest spelade låtar 2016 på spotify. Men utöver dessa så kommer "Cirkus" med Christina Kjellson, "Try a Little Tenderness" med The Commitments och "Green, Green Grass of Home" med Elvis Presley alltid att påminna mig om 2016.
 
 
mest spelade på spotify 2016
 
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
 
Det här är faktiskt lite både och. Jag har varit så avgrundsdjupt ledsen och har haft så ont i hela hjärtat det där året. Men jag har också känt mig så älskad och viktig av mina vänner, vilket jag har haft svårt att känna förut. Jag har känt mig så trygg av att jag har så fantastiska personer runt omkring mig, och det har verkligen hjälpt mig så mycket genom detta annars så becksvarta år.
 
 
august 2016
 
 
Vad önskar du att du gjort mer?
 
Annordnat fler middagar och fester kanske. Jag mår ju som bäst när jag har huset fullt av älsklingar. Jag hade också önskat att jag gett mig själv mer tid att läsa och skriva, och inte alltid låtit den där skärmen sno all min uppmärksamhet.
 
 
engångskamera september -16 - november -16
 
 
Nyårslöfte?
 
Då måste jag ju styra upp det som jag önskat jag gjort förra året. Så jag vill läsa mer, minst en bok i månaden men allra helst 20 böcker innan 2017 är slut. Och agera lite mer middagshost. Kanske en tillställning varannan månad? Jag vill också försöka hitta en bra pluggplats där jag verkligen kan få saker gjorda. För det har jag märkt i år att jag verkligen inte kan plugga hemma. Jag fastnar så lätt i annat.
 
 
Untitled
 
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
 
Jag fyllde år på en tisdag, så det blev inte så mycket festande just den dagen. Men jag blev väckt på morgonen av mamma och Isac när de sjöng och gav mig frukost på sängen. Jag öppnade lite paket och fick en födelsedagsbukett med rosor. Sedan åkte jag buss till skolan och fick grattissamtal efter grattishälsning efter grattiskram under dagen. Väl hemma igen åt vi veggomiddag och 18-årsfikade. En mysig födelsedag helt enkelt.
 
 
Alma 18 år
 
 
Högsta önskan just nu?
 
En ny kamera, en resa till Karibien där Clara ska jobba som professionell konståkare på kryssningsfartyget Royal Caribbean i ett halvår, ett jobb och en lägenhet i Vasastan i Stockholm.
 
 
midsummer 2016
 
 
Vad fick dig att må bra?
 
Att fika, att ligga i någons knä och ha någon som leker med ens hår, att resa bort, att bädda rent ofta och att bli älskad.
 
 
me & vilma
 
 
Vem saknade du?
 
Max såklart. Och Emma.
 
 
Untitled
 
 
Vad är du mest stolt över?
 
Många saker. Att jag har hamnat på "the Wall of Fame" på mig högstadieskola. Att jag har vågat ta kontakt med så många människor. Att jag har låtit mig vara så ledsen som jag har behövt. Men allra mest är jag stolt över att jag har tagit mig såhär långt, och att jag inte har gått sönder än.
 
 
june -16
 
 
Läs även:
- 2015-LISTAN
 
0 kommentarer