Turister och minishopping.

Idag fick vi sovmorgon!!!! Till nio!!!! Sen fick vi dra oss upp ur sängen för att duscha, äta frukost och ge oss ut på Paris gator. Idag fick bli en liten turistdag på förmiddagen, och sen så blev det lite mer shopping.
 
Louis Armstrong har tydligen bott på vårat hotell.
 
Först gick vi till Champs-Élysées och vandrade mot triumfbågen.
 
Den är finfin, men rondellen runtom den är ett helvete. 
 
Efter triumfbågen bar det vidare mot nästa turistattraktion, eiffeltornet.
 
Eiffeltornet var också superfint och vi åt lunch i parken nedanför. 
 
Notera mina fina markeringar på kartan.
 
När lunchen var uppäten började vi gå mot våran sista turistattraktion som var Notre Dame. Vi gick hela vägen efter floden Seine.
 
På vägen fanns det olika aktiviteter och fina saker att göra. Vi hittade ett litet växthus där en tydligen kunde meditera.
 
Fast det var ganka svårt att hitta ett inre lugn med en spegel i taket.
 
Jag och Isac klättrade också på en lekplats.
 
Sedan spelade jag och Isac någon sorts bollspel (har ingen aning om vad det heter) medan mamma och pappa sov en stund i varsin solstol.
 
Vi gick förbi massor av broar.
 
En av dem var den berömda "love locker bridge". Det var så fint att se så mycket kärlek på ett och samma ställe.
 
Love is in the air.
 
Den sista biten mot Notre Dame var full med små söta konststånd. Jag köpte den klassiska affischen från andra världskriget med en kvinna som spänner musklerna som säger "We can do it!". Jag kan visa er när jag kommer hem, för nu ligger den ordentligt nerpackad.
 
Till sist kom vi fram till Notre Dame.
 
Vi såg tyvärr inte Quasimodo, men klockorna ringde så fint så någonstanns höll han nog hus.
 
Efter att vi checkat in Notre Dame så skildes vi åt. Jag och mamma fortsatte söderut för shopping och pappa och Isac gick tillbaka till hotellet.
 
Jag hittade en cool affisch där några superhjältar bytt kön.
 
Och sedan fick jag tydligen heta "Orma" på Starbucks....
 
Lite mer streetart på Paris gator. Jag och mamma hittade en jättecool affär där en kunde köpa kläder per kilo pris. Jag köpte en superfin och äkta (!!?) cheerleadingkjol för bara 100 kr!!
 
Sen tog vi oss mot "Rue Keller" (tack Monalisa för tipset!!) som är som en japansk/asiatisk gata med massor av fint puttinutt. Jag köpte en totoromugg och en kortlek med sailor moon-tryck.
 
Sen kom vi fram till en butik som funnits på min bucket list typ aslänge, och det var lolitabutiken "Baby, the stars shine bright". Nog för att det billigaste du kommer hitta därinne är ett par knästrumpor för 180 kr, men det var coolt att bara kolla lite.
 
Alla klänningar är så fina!
 
Eftersom jag och mamma gick så långt bort från hotellet åkte vi med tunnelbanan hem. Jag kan tycka att det är ganska mysigt att åka tunnelbana med så mycket folk att titta på och fundera om. Liksom ibland kan en undra varför en person bestämt sig för just de kläderna, eller vaför en annan person är just här just nu, eller kanske vad en tredje person ska göra härnäst. Det tycker jag och mamam är ganska kul att fundra på.
 
Sedan klev vi av tunnelbanan och gick hem mot hotellet. Där stannade jag efter ungefär åtta och en halv timmes springande på stan. Mamma och pappa gick och handlade mat, och sen åt vi middag på hotellet och slösurfade tills vi gick och la oss.
 
Min lilla minishopping från min dag i Paris. Affischen är ihoprullad, kjolen är köpt per kilopris, muggen är med Tototro och kortleken är med sailor moon.
 
Puss och kram!
1 kommentar
Sofi

Åh, brukar också tänka så när jag åker tunnelbana i främmande städer. Liksom, var folk har varit och vart de är på väg. Ganska mysigt ändå :)